Kävimme vaihteen vuoksi lomamatkalla "ulkomailla" Yhdysvaltain Alta California Sur:issa. Vaihtelua se oli, vaikka kyseessä onkin entinen Meksikon osavaltio (n. 200v sitten ;-), useimmat kyltit olivat (myös) espanjaksi, ja palveluhenkilökunta oli usein meksikolaista.

Saavuimme sunnuntain vastaisena yönä pikkutunneilla Los Angelesin lentokentälle väsyneinä. Immigrationissa oli ulkomaalaisille aluksi vain yksi tiski auki ja sekin tukossa. Kesti kauan ennen kuin pääsimme antamaan sormenjälkemme ja hakemaan laukkumme hihnalta.

Haimme seuraavaksi aamuyöstä vuokra-auton. Olin ottanut Hertzin tarjouksen Full-Size autosta joka tarkoitti Ford Taurusta tai vastaavaa. Virkailija taisi olla hyvällä tuulella tai full-sizet olivat loppu, kun saimme mid-size SUV:in, Buick Rendezvous:in. Sekä meksikolainen että suomalainen ajokortti kelpasivat auton vuokraamiseen. 3,5 litran V6 kuljetti autoa mukavasti, mutta mokoma nitisi ja natisi.

Majoituimme Los Angelesin eteläpuolella Orange Countyn Anaheim - taajaman Holiday Inn at the Park hotelliin. Valintakriteereinä olivat etäisyys Disneylandista, edullisuus ja hyvät kulkuyhteydet.

Holiday Inn At The Park (a.k.a Anaheim Palms) sekä vuokra-automme.

Hyvillä kulkuyhteyksillä oli tietysti hintansa: hotellin tontti rajoittui monikaistaiseen moottoritiehen (I-5:n) , Ball Roadiin ja Harbour Boulevardiin - jonkin verran liikenteen melua siis. Varsinkin uima-altaalla - joka muuten oli mukava - huomasi että moottoritie kulkee vieressä, tosin noin neljä kerrosta ylempänä.

Hotelli oli meille lähinä yöpymis- ja aamiaispaikka, ja sellaisena se olikin ihan hyvä. Ruoka oli OK, varsinkin kun siellä oli "kids eat free"-lista lapsille. Kaurapuuroakin sai aamiaisella, ettei tarvinnut tyytyä munien ja pekonin eri variaatioihin.

Sunnuntai, Universal Studios, Hollywood

Ajelimme O.C.:n Anaheimista L.A.:n Hollywoodin pohjoisreunalle Universal Cityyn noutamaan Souther California City Pass - e-lippupakettiamme sekä tietysti katsomaan Universal Studioita.

Matkalla Hollywoodiin

Universal Studioilla on nähtävänä huvipuisto sekä studiokierros. Huvipuistossa oli kaikenlaisia elokuva-aiheisia vetonauloja, kuten Jurassic Park-veneajelu, Back to the future vuoristorata, 4D-elokuvia jne. (Katso lisää Universal Studios Theme Patk Hollywoodin kotisivu)
Aika vähän pienille lapsille sopivia juttuja. Kävimme katsomassa Shrek 4D:n joka oli mainio pätkä.

Parasta kuitenkin oli Studiokierros, joka oli tehty aika viihteelliseksikin - Hollywood tyyllin. Kulisseja ja niiden historiaa, trikkejä yms., mutta sen lisäksi oli muutamia "kohtauksia" eri elokuvista. Metroasema maanjäristyksessä. Bussi kallistui lampea kohti ja kas - Tappajahai tuli moikkaamaan vierailijoita... Muumion paluun pelottava tunneli pelotti poikia.

Päivä oli kuuma ja jonot pitkiä, niinpä lähdimme pois jo neljältä. Seikkailimme autolla Hollywoodin Sunset Boulevardilla, tirkistelimme Beverly Hillisillä (näkemättä juuri mitään). Loputa jätimme kuuluisan Hollywood Boulewardin "tähtikadun" väliin ja palasimme Hotelliin.

Jotenkin tutun näköinen talo mäellä...Hitchcock! Etualalla motellilavaste.

Disneyland

Walt Disneyn ensimmäinen huvipuisto perustettiin 1956 Orange Countyn Anaheimiin. Nyt on siis Disneylandin 50 v-juhlavuosi. Puisto ei ole pelkkää mikkihiirtä, vaan siellä on erilaisia osia. Toki sadut, elokuvat, sarjakuvat ja piirretyt ovat tärkeä osa puiston teemaa. On Main Street USA, New Orleans Square, Frontierland, Critter Country, Adventureland, Toontown, Tomorrowland ja Fantasyland.

Puiston portilta päätyy ensin Main Street U.S.A. osaan, joka on tyypitetty 1930-luvun USA:n mukaan. Täältä löytyy mm. Diensylandin kaupungintalo, ravintoloita ja Disneylandin päärautatieasema.

Kuvassa pääkadun pää ja hevosvetoinen  raitiovaunu

Disneyland Railroad - kaasukäyttöinen höyryveturi

Pizzeria Huomispäivän maassa

Toontown

Prinsessa Ryysysen linna

Disneylandissa riitti ajolaitteita joka lähtöön, mutta täytyy todeta, että Linnanmäellä on ihan kilpailukykyiset vehkeet! Disneylandin eduksi on kuitenkin todettava että tunnelman ja teeman luonti ja viimeistely on viety siellä huippuunsa... mm. oikealla musiikilla...ja lintsiltä puuttuu ainakin oikealla laivalla ajelu ja Buzz Lightyear Astro Blasters ja Star Tours.

San Diego Zoo

Maailman suurin eläintarha? Ainakin yksi mukavimmista. Pandatkin viihtyvät.

Panda järsii bambua

Seaworld San Diego

Ajoimme toisenakin päivänä San Diegoon asti, kum meillä oli liput Merimaailmaan. Siellä oli monenlaisia merellisiä vetonauloja: akvaarioita, delfiininäytös, merileijona- ja saukkonäytös, miekkavalasnäytös, merisirkus. Tavallisempia huvipuistovehkeitäkin oli kuten esim. vuoristorata.

Shamut haluavat ämpärillisen kalaa hyvien temppujen jälkeen

Miekkavalaat ovat ilmeisesti maailman suurimpia petoeläimiä; pituutta yli 8 metriä ja painoa nelisen tonnia. Ne tekivät monenlaisia temppuja, hyppäsivät vedestä (ohjaajan kanssa sekä ilman), kastelivat yleisöä loikuttamalla, liukuivat laiturille jne. Eivät syöneet ihmisiä, mikä lienee se paras temppu. :-)

Disney's California Adventure

Perjantaina menimme Disneylandin California Adventure parkkiin, mikä olikin oikein mainio huvipuisto täydentämään Disneylandia. Taustamusiikkina oli kaikkialla tietysti Beach Boys tyylinen poppi, mikä sopi hyvin. Disney ja Mikki Hiiri olivat enemään taustalla, ja täällä oli mm. Pixarin sankareita, kuten Flash  / Rayo / Salama McQueen. Muppet Show:lla ja Monsterit Oy:llä oli myös omat juttunsa. Mieleen jäi kyllä California Screaming vuoristorata (a.o. kuvassa taustalla), joka kiihdytti täyteen vauhtiin jo ennen ensimmäistä mäkeä.
Salama-kilpuri ja suomalaiset poliisit

Väkeä California Adventuren portilla katsomassa Disneylandin ilotulitusta

Huh huh, olipa viikko. Palattuamme sunnuntai-aamulla varhain kotiin Meksikoon olimme totisesti levon tarpeessa. Jouduimme nimittäin overbookatulta lennoltamme kuusi tuntia myöhäisemmälle lennolle, joka lopulta lähti pikkutunneilla. Onneksi vaimo pääsi jo maanataina töihin lepäämään.