Vaimon komennusta on nyt enää vuosi jäljellä. Tässähän pitää alkaa miettiä kotiinpaluuta.

Ensimmäisenä mieleen tietysti tulee, että Suomen Saappi tuli myytyä ja että sitten tarttis jotain tilalle.

Kuin Salaman lailla tajuntaan iskee väläys: Meksikossa on autoja! Täältähän voisi viedä muuttoauton! Mutta ei me tota sinistä toyoa viedä sanoo vaimo. Niin, sehän on jenkkirauta (made in USA) ja siinä on sikäläiset DOT stardardin mukaiset lyhdyt, joita ajovaloiksi voi hädin tuskin kutsua. Ja vielä tumman sininen. Kestänyt kyllä hyvin on, öljytkin kai pitäis vaihtaa...

Uuteen ei ole varaa, ei ainakaan kahteen. Ja pankista ei lainaa autoon oteta, velka on veli otettaessa, veljenpoika maksettaessa. Budejtiksi tuollainen reilu 200000 mxp. No ei ku sitte netistä käytettyjä autoja pläräämään:
Autoplaza toimii parhaiten ja siellä on aika messeviä menopelejä. Soloautosissa javakoodajalla on ollut hieman feelua, kaikki hienot filtterit (mallia järjestä vuosimallin mukaan) eivät toimi, mutta kun jaksaa renkata niin kyllä sieltä ihan kivoja kärryjä löytyy. Seminuevosilla on joskus vähän kallista, ja tiedot vähäiset; ainakin Vallejon 5-star Chryslerkauppaa kehotan välttämään. VeAutos on Universal-lehden rivi-ilmoituksia netissä. Tianguisauto on ainakin nimestään päätelleen inkkarien automarkkinat, mene ja tiedä. MercadoLibre on paikallinen KeltainenPörssi, yhteistyössä eBayn kanssa.

Aloitettiin Seat Alhambra 2.8:lla. Periaattessa kiva auto, Sharanin rinnakkaismalli, kulkee ja kaikki mahtuu kyytiin; 7 normaalia istumapaikkaa, joista 5 on irroitettavia. Vm 2002 kaappi oli vähän turhan vanha ja natiseva. Cuajimalpan Seat-merkkiliikkeen vm. 2004 jäi viimeiseksi koeajetuksi Seatiksi, koska eivät olleet tarkastaneet autoa ennen koeajoa. Se sammui 300m päähän, ja kävelimme vihaisena takaisin emmekä koskaan enää palaa.

Ajatus tila-autosta jäi kaivamaan. Uutena meillä olisi melkein ollut varaa Misubishi Grandisiin. Mutta japsi mikä japsi, lelun näköisine nuppeineen ja ylimuodikkainen ohjaamoineen. Alusta oli lähes OK, mutta sen 2.4 l moottori ei jaksa pyörittää automaattivaihteistoa täällä 2.6 km korkeudessa. Mopo. Camrykin (2.4l) tuntuu ihan räväkältä Grandisiin verrattuna. Outlander-mitsua vaivasi sama lelumaisuus, emme vaivautuneet edes koeajolle.

Saksalaiset osaavat kai sentään tehdä autoja?
Audi, Mersu, BMW ja VW kuullostavat laadukkailta meidän korvissamme. Ainoo vaan että BMW 300-sarjaa kootaan Tolucassa, Meksikossa tuossa Mäen (Sierra Nevada) toisella puolella. Meksikolainen bemari saattaisi olla hienoa paikallista artesaniaa kuten Metepecin ruukut ja Temoayan matot, mutta olemme kuitenkin etsimässä kulkuvälinettä.

Vuosimalli meidän budjetilla putoaa suunnilleen seuraavasti
  • Mercedes-Benz E320               2000
  • Mercedes Benz C 200 K          2002
  • BMW 325 - 330                      2002
  • Audi A6 2.7T biturbo Quattro   2002
  • Audi A6 3.0 Quattro                 2002
  • Audi A4 2.0T Quattro               2003
  • Saab 9-5 2.3T                           2003
  • Volvo S60 2.5T                        2004
  • Volvo S60 T5                           2003
  • Volvo S40                                 2004
  • Volvo XC70                             2003 (harvinainen)
  • Saab 9-3                                  2004
  • Volkswagen Passat V6 4WD    2004
  • Audi A3 2.0 FSI                       2005
  • VW Golf 2.0 vanha koppa        uusi
  • Dodge Caliber                           uusi
  • Dodge Charger SE                    2006
Puuduttuani nettisurffaukseen jalkauduin Interlomasiin ja löysin budejttiimme sopivan Volvo XC70:n vm 2004 (rek 10/03). Saas nähdä kuinka käy.