Täällä ollessani olen opetellut espanjaa, koska täällä eläessä tarvitsee espanjaa päivittäin. Vaimon expattisopimukseen kuului 50 h espanjantunteja, mutta käytin ne kaikki jo kesään mennessä. Vaimon (ja  yhä minun) työnantajan tavoitteet minun kielitaidolleni ovat varmasti saavutettu, elleivät peräti ylitetty: pystyn hoitamaan asiani kaupassa, hammaslääkärissä ja autokorjaamolla. Työnantajan politiikkaan ei näköjään kuulu työntekijöiden osaamiseen investoiminen hoitovapaan aikana - pitää hoitaa se ihan itse.

Tässä syksyn aikana on ollut melkoisen erikoinen episodi kielenopetuksessa: vaimoni maikka opetti minulle espanjaa, ja maksuksi minä opetin hänelle suomea. Homma sujui ihan hyvin, mutta kun maikalla ei oikein ollut aikaa suomen opiskelulle. Omaksi vahingokseni sanoin hänelle, että ymmärrän että on tärkeämpiäkin asioita kuin suomen kielen harrastus.

Espanjan kanssa mennään siis hissukseen. Subjunktiivista voin todeta yhä "en donde sea".

Mieleeni pulpahti vanha ajatus uuden, toiselaisen kielen opettelusta: minäpäs opiskelen javan tässä kotona kökkiessäni. On netti ja kompuutteri kotona. Netistä löytynee kaikki, mitä vanha C-ohjelmoija tarvitsee javan opetteluun.

getjava_med.gif

Siinä sitä on alustariippumattomuutta kerrakseen... jospa RNC (MGW) / IPA2800 / MPC8260 ei olekaan työmaani enää Suomeen palattuani? Työnantajani fuusioneuvottelut alkavat vuoden vaihteessa, ja YT-neuvotteluihin päästäneen sopivasti silloin kun minä putoan hoitovapaalta. Voisiko Java - sertifikaatti pelastaa minut lakkautettujen platformien entisten experttien joukkoon joutumiselta?
;-)

Welcome to the Install Wizard
for Java 2 Platform Standard Edition Development
Kit 6.0 and NetBeans IDE 5.5

Siitä se lähtee...
...ja toimii:

init:
deps-jar:
compile:
run:
Hello World!
BUILD SUCCESSFUL (total time: 0 seconds)