Edellisessä artikkelissani mainitsin, että olen päässyt takaisin rutiiniin, Valaisen sitä hieman, mitä se tarkoittaa:

6:30 herätys
7:10 Leo koulubussille
7:30 Torkkumista (tunnin valvomisen jälkeen en yleensä nuku kunnolla)
9:00 Helena ja Petteri vietävä yhdeksäksi kouluun
9:30 Syön aamupalan loppuun
10:00 Päivän pörssikurssit (harrastukseni), uutiset ja sää netistä, aamukahvin kera
11:00 Salille tai kauppaan
13:00 He ja Pe haettava pois
13:30 Lounas
14:30 Helena päiväunille
15:00 Kauppaan tai salille
16:00 Leo tulee kotiin (ma ja pe haettava koululta)
17:00 Lasten läksyt
18:00 Iltaruoka
19:00 Läksyt aloitettava viimeistään
20:00 Lasten iltapala
21:00 Lapset nukkumassa pissatettuna, hampaat pestynä ja pyjamat päällä
22:00 kuppi yrttiteetä
23:00 pitäis olla jo nukkumassa

Joskus tuntuu että melkein on kiire, joskus taas ei. Kaupassa ei tarvitse käydä joka päivä, ja salilla hengästymässä voi käydä myös lasten nukkumaanmenon jälkeen. Pienten esikoulupäivä on hieman lyhyt, että aamulla ehtisi esim. käydä Mexico Cityn keskustassa kunnolla. Interlomasissa olen käynyt, jono häviää aika lailla klo 10 ja kun palaa ennen klo 13 maissa, ei vielä ole pahaa lounasruuhkaa.

Kolmen lapsen auttaminen samanaikaisesti läksyjen teossa ei ole helppoa, täytyy multipleksata. Toisin sanoen: mene yhden lapsen luo ja omaksu hänen kontekstinsa. Hoida hänen läksyjen tekoaan ja vastaa kysymyksiin. Kun keskeytys tulee toisesta kontekstista vaihda sinne talletettuasi nykyisen kontekstin ja stabiloituasi nykyiset suoritussäikeet. Jos kontekstinvaihdossa menee liian kauan, tulee keskeytysryöppy, ja siinä mekkalassa mistään ei tule mitään. Prosessit täytyy uudelleenkalibroida...

Mutta kun ne tekevät niitä eri paikoissa samanaikaisesti, niin eivät ainakaan ole häiritsemässä toisiaan.

Näillä 3- ja 5- vuotiailla kullannupuillakin on ollut jo läksyjä! 3 v leikkasi ja liimasi, 5 v piirtää tekstaus- ja kaunokirjoituskirjaimia.

7v tokaluokkalainen tekee 3 numeron yhteenlaskuja ja tenttaa englannin sanojen oikeinkirjoitusta. Ei mulla vaan ollut tokalla tollasta. Suomen koulun alkuopetuksessa taitaa olla hieman toisenlaiset tavoitteet, ainakin tahti on toinen. Lopputuloksessa ei ole valittamista?