Blogin ohi minulle on jo kommentoitu että tämä autonostoprojekti alkaa mennä jo liiän pitkälle. Niin minustakin. Tunnelin päässä valoa näkyy jo onneksi.

Tänä aamuna heräsin 6:20 ja laitoin vanhimman pojan taas koulubussille seitsemäksi. Pienet jäivät kotiin kun Meksikon Opetusministeriön Kalenterin mukaan pääsiäislomaa on kaksi viikkoa, toisin kuin amerikkalais-kansainvälisessä koulussa. Söin vähän aamiaista, torkuin hieman ja lähdin kahvitermoksen kanssa ajelemaan Cuajimalpasta kohti Pedregalia, varasin aikaa puolitoista tuntia. Liikennettä oli vähän ilmeisesti pääsiäislomien jatkumisen takia, paahdoin 50-90 km/h Tolucan Libre motaria, Constituyentesiä ja Periferico-kehätietä perille puolessa varatusta ajasta. Olin M-B Pedregalilla melkein tunnin etuajassa n. klo 9.

Muistin toki että olin löytänyt Autoplazalta viereisessä liikkeessä - Acura Pedregalissa - tyrkyllä olevan Audi A4 1.8T Quattron vuosimallia 2004. Niinpä käytin ajan tehokkaasti ja menin jo ennen Mersun katsastukseen laittoa Acuralle kuikuilemaan.

Tiedoksi Amerikkojen automarkkinoita tuntemattomille: Acura on Hondan Lexus, eli japanilainen mersuaudivolvo.

Se Audipas olikin kuin olikin ihan siisti yksilö! Ainoastaan takapuskurissa oli naarmuja pysäköintitutkasta huolimatta (mahtoiko olla rikki). Nahkapenkit olivat kuin uudet, eikä sisätilojen siisteydessä ollut muuten moittimista. No joo, yksi oksennuksen näköinen läiskä oli etupenkin alla, nähtäväksi jää kuinka hyvin lähtee pesussa.


506490.jpg

Lähdin Acuralta takaisin Mersulle odottamaan Farkkumersua katsastukseen. Vartin odoteltuani soitin omistajalle joka lupasi saapua 20 minuutissa, ja ihan hyvin, saapui 40 minuutissa. Juteltiin vielä kerran läpi se että minä maksan 2007 verot ja hän maksaa edelliset ja hoitaa reksiteröinnin. Loppumaksu suoritetaan rekisteröinnin jälkeen, reilu peli? Mersu saatiin lopulta sisään tallille, ja pääsin palaamaan Acuralle A4:ää syynäämään.

Ennen koeajoa mittasin takapenkin kahdella turvaistuimella, ja näytti että A4:n mahtuu turvaistuimia siinä missä Saappiinkin aikanaan ellei paremminkin, eli tarpeelliset 3 kpl. Tavaratila vaikutti suhteellisen tilavalta ja sitä paitsi siistiltä. Kun palaamme Suomeen, aiomme hylätä hyvin kolme lasta palvelleet emmaljungahusky rattaat, eikä niiden tarvitse enää kaiken kukkuraksi mahtua joka auton takaronkkiin.

Tässä Alan Auktoriteettini :-) Tekniikan Maailman Autotietotaulukoista kopsattuja tavaratilan tilavuuksia (VDA mitattuja) muutamille automalleille. A6:ssa toki on suurempi tavaratila kuin A4:ssä.
  • Volvo S40: 404 litraa
  • Volvo S60: 424 litraa
  • Audi A4: 445 litraa
  • Volkswagen Passat: 475 litraa
  • Audi A6: 546 litraa
  • Toyota Camry: 587 litraa

506492.jpg
Listo a correr

Koeajo meni nurkka-ajossa mukavasti, alusta kumahteli vaimeasti. Turbon tuoma lisäteho tuntui aika pehmeältä ellei suorastaan mukavalta, varsinkin verrattuna 1.8T Sharaniin. Tiptronicin vaihteita oli hauska vaihdella ratin vaihdenapeista, ja neliveto piti huolen siitä etä renkaiden sutimisesta ei ollut vaaraa. Alusta on aika tiukka mutta mukava, ei kallistele ja auto menee sinne minne käsketään nopeissakin kaistanvaihdoissa.

Sitten keskusteltiin vähän hinnasta ja sain huiman 2.6 % alennuksen. Sanoin että periaatteessa hinta on OK, mutta auto pitää käyttää Audi-pajalla tarkastuksessa ennen sen suurempia päätöksiä. Minulle yritettiin kertoa että toki tarkastus voidaan tehdä myös Acuralla, mutta vaadin että tarkastus tehdään merkkiliikkeessä riippumattomuuden vuoksi.

Lähdin pienen jahkailun jälkeen myyjän kanssa lähistölle merkkiliikkeeseen. Meillä ei tietenkään ollut aikaa varattuna, tämä kun tuli niin äkkiä. Jouduimme odottamaan noin tunnin. Minulta kysyttiin aika monta kertaa, että haluanko teettää tarkastuksen, auto paperilla ja Audin tietokannan mukaan oli säännöllisesti huollettu ja kunnossa. Pidin pääni ja kun mekaanikko vihdoin saapui paikalle, hän tutki auton huolellisesti.

Kyllä siitä kaikkea pientä löytyikin: Vaihdelaatikko oli kostea öljystä koska kardaanin ja venttiilikopan tiiviste vuosi. Vasemmasta etupyörän ripustuksesta pitää vaihtaa kaksi tukivartta, koska kumit olivat selvästi huonokuntoiset. Turbon alipaineohjausputkien venttiilit olivat pahan näköiset, lähes sulaneet. Kustannusarvio vajaa 1000 euroa. Ei paha?

Diagnoosipaperin kirjoittamisessa huoltoneuvojalla meni tovi. Sitten kun ehdotin maksua, niin vastaukseksi tuli "mennääkö kassalle vai hoidetaanko tämä tarjoamalla mekaanikolle vähän virvokkeita?". Minulla meni vähän aikaa, ennen kuin tajusin että oikea vastaus oli panna 200 peson seteli pöydälle. Sillä toisaan saa kohtalaisen tequilapullon. Tavan mukaan päälle heitettiin lisää paperia ja sitten kaikki käteltiin ja hyvästeltiin.

Kun päästiin takaisin Acuralle ei-niin-pahasti-köyhtyneinä, niin Acura-myyjän ehdostus oli, että viat korjataan Acuran pajalla Audin osilla. Mikäpä siinä, totesin, keskustellaan hinnastakin.

En jäänyt enää odottamaan Acuran hintajohtajaa, ja minulle luvattiin soittaa noin 16:30 (eikä vielä soitettu tänään, ihan normaalia täällä). Lähdin sitten hakemaan Leoa koulusta futispelien jälkeen hammaslääkäriin. Kun ei ollut liikennettä, olin taas perillä kolme varttia etuajassa. Ajoimme Interlomasiin Santa Fe:stä ennätysvauhtia, ja niinpä ehdin syödä päivän ensimmäisen lämpimän aterian Burger Kingissä. Hammaslääkäri oli kuitenkin myöhässä aikataulustaan, ja lähdimme hitaasti Burger Kingin leikkipaikkalta, senkin jälkeen saimme vielä odottaa.

Päivä meni siis pääosin odotellessa.

... JATKUU vielä huomennakin? :-)